Reklama

Historyczny rejs komercyjny z kontenerami przez Wisłę dotarł do celu

08/04/2021 11:00

Do Chełmna dopłynęła wczoraj (7 kwietnia) późnym popołudniem barka załadowana we wtorek w gdańskim porcie 150 tonami komponentów do produkcji dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Organizatorem pilotażowego wiślanego rejsu komercyjnego, który promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.

- Jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani działaniami zmierzającymi do ponownego użeglownienia dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego, oczywiście z poszanowaniem środowiska naturalnego. Ten rejs pokazuje możliwości, jakie się z tym wiążą. Cieszę się, że kibicuje mu wielu mieszkańców regionu - mówi marszałek Piotr Całbecki, który towarzyszył załodze barki na ostatnim odcinku szlaku. Marszałek Piotr Całbecki jest pomysłodawcą i inicjatorem przedsięwzięcia.

Firmą, do której trafi załadowana w Gdańsku zawartość sześciu 40-stopowych kontenerów, są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Na nabrzeżu w Chełmnie na naszą barkę czekały już wczoraj tiry, którymi ładunek trafi do magazynów produkcyjnych przedsiębiorstwa. Rozładunek i ponowny załadunek jednostki dziś. Do Gdańska popłyną Wisłą gotowe, wyprodukowane w naszym regionie towary, wysyłane z Polski w świat.

Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki przypłynęła do Chełmna łódź gdańskiego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzali oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Związane z rejsem doświadczenie pozwoli też na określenie warunków brzegowych dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest wzmocnienie transportu morskiego i śródlądowego. W 2017 roku Urząd Marszałkowski zorganizował wiślany rejs promocyjno-badawczy, na zlecenie UM powstało studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz - Solec Kujawski.

Partnerem modułu jest Województwo Kujawsko-Pomorskie.

Aplikacja ototorun.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Stefek - niezalogowany 2021-04-08 20:17:15

    I jakie wyniki? Naprawdę ktoś myśli, że taniej pchać się pod prąd płynącej rzeki (a Wisła ma dość szybki prąd) niż wrzucić transport na autostradę i do tego robić dwa przeładunki (1.na statek, 2.na tiry) zamiast jednego (na tiry)? Zróbcie jeszcze ten eksperyment zimą (przy oblodzeniu) i latem (przy niskim stanie wody). Ja rozumiem, że jak nie było autostrady to droga wodna mogła mieć jakieś przewagi. Ale - heloł - teraz mamy autostradę.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Jacek - niezalogowany 2021-04-10 11:23:25

    Uprzejmie proszę o podanie całkowitego kosztu tego transportu.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2021-04-15 21:06:08

    Ten to już chyba nigdy nie wyzdrowieje... Czy on w tej szmacie na twarzy też śpi ?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo otoTorun.pl




Reklama
Wróć do