E-commerce zapewnia przedsiębiorcom nie tylko ogromne możliwości, ale również stawia przed nimi wiele wyzwań. Klucz do sukcesu tkwi w nieustannym adaptowaniu się do nowych realiów i wykorzystywaniu pomocniczych narzędzi. Czego koniecznie powinni dowiedzieć się wszyscy zainteresowani tym tematem? Warto to sprawdzić.
Rynek e-commerce zmienia się w szybkim tempie. Wymaga to od przedsiębiorców stałego monitorowania i wdrażania nowych rozwiązań technologicznych. To podstawowa konieczność.
Wykorzystywanie dostępnych w tym zakresie narzędzi pozwala optymalizować wszelkie procesy biznesowe, a tym samym efektywnie wykorzystywać mocne strony prowadzonego biznesu. Wszyscy obecni biznesmeni powinni stać się ekspertami w sprawie:
- automatyzowania procesów;
- integrowania systemów ERP z używanymi platformami e-commerce;
- wykorzystywania AI.
Zagadnienia te stały się obecnie nieodzownym elementem działania wszystkich nowoczesnych sklepów internetowych.
Do tego wszystkiego warto także nauczyć się sprawnego korzystania z oprogramowania do analizowania i monitorowania wszystkich działań klientów na prowadzonych witrynach sieciowych. Używanie m.in. Google Analytics pozwala sprzedawcom – po uprzednim przeanalizowaniu zebranych danych – na optymalizowanie ścieżek zakupowych. Dobrze znać własnych klientów.
Dużą popularnością wśród przedsiębiorców cieszy się Sky-Shop – oprogramowanie do sklepu online. Umożliwia ono łatwe tworzenie stron online oraz integrowanie ich m.in. z hurtowniami (dla osób zainteresowanych dropshippingiem) oraz powszechnie używanych przez internautów platform e-commerce, czyli m.in. Allegro.
Konsumentom nie zależy wyłącznie na dostępie do ciekawego asortymentu. Równie ważne jest dla nich przyjemne doświadczenie zakupowe, które może zachęcić klientów do ponownego zakupu i polecenia sklepu swoim znajomym oraz bliskim.
Dlatego sprzedawcy muszą zrozumieć sposób poruszania się kupujących po stronie i napotykane przez nich przeszkody, a potem obrać działania, które umożliwiają im rozwiązanie zaobserwowanych problemów. To wcale nie tak łatwe zadanie do wykonania. W takich kwestiach nie można polegać wyłącznie na przeczuciach – trzeba bazować na konkretnych danych.
Duże sukcesy są przeznaczone dla biznesów, których witryny są:
- responsywne;
- intuicyjne w użytkowaniu;
- przejrzyste;
- dostępne na urządzeniach mobilnych.
Dobrze wymyślone strony online są niczym odpowiednio zagospodarowane przestrzenie w ramach B&M (ang. Brick and Mortar). W sklepach fizycznych nic nie może być dziełem przypadku. Podobnie powinno być w środowisku internetowym.
Obrotne sklepy to znane sklepy. Rozgłos gwarantują przemyślane kampanie marketingowe. Stanowią one podstawę przyciągania nowych klientów w e-commerce. Przedsiębiorcy muszą nauczyć się sprawnego wykorzystywania:
- mediów społecznościowych;
- SEO (ang. Search Engine Optimization);
- Google Ads;
- reklam e-mailowych.
Duże znaczenie ma też marketing contentowy. Przedsiębiorcy – liczący na przyzwoite zyski – muszą zainteresować się tematem prowadzenia bloga firmowego oraz uczestniczenia w tworzeniu wideo materiałów na platformie YouTube. Takie działania mają dwie istotne zalety: przedstawiają firmę jako ekspertów oraz zwiększają zaangażowanie klientów.
Wszystkie tworzone reklamy trzeba kontrolować w czasie rzeczywistym i w ramach potrzeby dostosowywać przekaz marketingowy do nowych trendów oraz konsumentów. Cennych danych w tym zakresie zapewnia m.in. Google.
Tworzone oferty i treści marketingowe nie mogą być skierowane do wszystkich. Muszą zostać dopasowane do konkretnych grup docelowych.
Personalizowanie może przybierać różne formy. Szczególnie popularne i cenione stało się rekomendowanie poszczególnych produktów na podstawie innych dotychczasowych zakupów użytkowników. Wówczas da się wyświetlać im reklamy będące wyłącznie w kręgu ich zainteresowań. Takie działanie zwiększa zadowolenie klientów.
Dobrym pomysłem wydaje się nawet zwracanie do poszczególnych kupujących po imieniu. Potrzebne do tego dane osobowe da się zdobyć m.in. w ramach przemyślanych ofert rabatowych, które wymagają podania adresu e-mail oraz imienia i nazwiska w celu skorzystania.
O powodzeniu e-sklepu decyduje także szybkość i niezawodność dostaw. Muszą więc one sprostać wszystkim wyzwaniom logistycznym.
Zamówienia powinny być realizowane maksymalnie w ciągu 48 godzin. To absolutne maksimum. Najlepiej też, gdyby sprzedawcy dawali konsumentom możliwość wyboru wysyłek ekspresowych, czyli tego samego dnia. To trudne do zrealizowania, ale warte zachodu.
Na tym nie koniec. Kupujący cenią sobie możliwość śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym. Daje im to poczucie kontroli nad procesem zakupowym. Mile widziane są powiadomienia o statusie zamówienia oraz szansa zmiany terminu dostawy. To m.in. właśnie takie drobne elementy składają się na pozytywne doświadczenie konsumenta.
W Polsce coraz większa liczba konsumentów zaczyna doceniać znaczenie ekologicznych praktyk biznesowych. Przedsiębiorcy więc powinni postarać się w następnych latach o prowadzenie firmy przy zachowaniu minimalnego negatywnego wpływu na środowisko. Taka zmiana przyniesie wszystkim wiele pożytku.
Sukcesem cieszyć będą się przedsiębiorcy trzymający rękę na pulsie. Bycie na czasie ze wszystkimi zmianami to kluczowy czynnik powodzenia biznesu, dlatego warto się rozwijać, dostosowywać do trendów i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów.
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!