
W weekend na skrzyżowaniu ulic Polnej i Szosy Chełmińskiej w Toruniu powstało rondo turbinowe na próbę. Przez najbliższe tygodnie drogowcy będą analizować skuteczność nowego rozwiązania.
Przez wiele lat na niebezpiecznym skrzyżowaniu ulic Polnej i Szosy Chełmińskiej ruchem kierowała sygnalizacja świetlna – kolizyjna na ul. Polnej i bezkolizyjna na ul. Szosy Chełmińskiej. Zdaniem urzędników światła w tym miejscu powodowały korki w godzinach szczytu, dlatego w nocy z 25 na 26 kwietnia wyłączono sygnalizację i wprowadzono tam rondo turbinowe na próbę.
Nowa organizacja ruchu będzie obowiązywać przez kilka tygodni. W tym czasie drogowcy chcą sprawdzić, czy rozwiązanie przynosi oczekiwane efekty. Jeżeli zmiany nie przyniosą poprawy, to na skrzyżowaniu ponownie zostanie włączona sygnalizacja świetlna.
– Nowe rozwiązanie zostanie poddane obserwacjom. W przypadku upłynnienia ruchu i poprawy bezpieczeństwa zostanie wybudowane docelowe rondo w tym miejscu. Wprowadzona zmiana na skrzyżowaniu ulic Szosy Chełmińskiej i Polnej jest odpowiedzią na zgłaszane w tej sprawie wnioski radnych i mieszkańców – zapewnia rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg Agnieszka Kobus-Pęńsko.
Wnioski w sprawie wprowadzenia ronda na skrzyżowaniu kierował przede wszystkim radny Michał Rzymyszkiewicz. Rajca przekonuje, że w przeszłości – podczas remontu Szosy Chełmińskiej oraz w trakcie budowy nowej linii tramwajowej na osiedle Jar – zmiana organizacji ruchu w tym miejscu usprawniła przejazd przez skrzyżowanie i zmniejszyła korki.
– W godzinach porannych na Szosie Chełmińskiej od strony ul. Jeleniej tworzą się długie zatory, sięgające momentami aż do ul. Św. Antoniego. Z kolei po południu problematyczny staje się wjazd od ul. Polnej – korek często dochodzi do ul. Legionów – wyjaśniał w rozmowie z portalem ototorun.pl radny Rzymyszkiewicz.
Rondo turbinowe jest już dobrze znane mieszkańcom Torunia. Podobna organizacja ruchu funkcjonuje już między innymi na skrzyżowaniach ulic: Warneńczyka, Grudziądzkiej, Bażyńskich; Grudziądzkiej, Polnej, Celniczej; Bema, Kraszewskiego, Fałata oraz Konstytucji 3 Maja i Ligi Polskiej.
Pierwsze ronda turbinowe zostały wprowadzone w Holandii pod koniec XX wieku. Rozwiązanie zakłada wybór kierunku i pasa ruchu przed wjazdem na skrzyżowanie. Dzięki specjalnemu oznakowaniu i prowadzeniu pasów pojazdy poruszające się po rondzie są kierowane do odpowiednich zjazdów bez potrzeby zmiany pasa, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Autor: Filip Sobczak
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Tak, 10 minut stania od zawrotki przy Lidlu w stronę Wrzosów do ronda. Banda cwaniaków jadąca prawym pasem na końcu wciska się na lewy żeby pojechać przez rondo na wprost, omijając ogonek na lewym pasie - mocno to spowalnia ruch. Dzisiaj trafiłem w godziny szczytu i dziękuję bardzo. Piechotą szybciej bym dotarł do celu niż autem. Może rozdzielenie fizyczne pasów w stronę wrzosów powinno być już od wysokości apteki, aby wyeliminować cwaniaków i upłynnić jednak trochę bardziej ruch. Póki co rondo na nie. Czekam dodatkowo na pierwsze kolizje, bo trzeba się mocno wpychać, żeby przejechać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Tutaj rondo się przyda mając na uwadze, że w tym mieście najpierw się projektuje, potem buduje a potem niszczy to co zostało wykonane. Bzdura i szkoda kasy. Najgorzej jest jak rządzą ludzie ze wsi nie mający pojęcia o rozwoju tej wielkości miast i nigdy nie byli w Rzeszowie
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten kto wpadł na taki pomysł powinien być wypieprzony z pracy za utrudnianie życia wszystkim tym którzy pracują ciężko na jego pensje a po robocie pragną szybko wrócić do domu aby móc wypocząć. A urzędasowi zachciało się eksperymentować na tych którzy go utrzymują. Proszę podać imię i nazwisko tego dowcipnisia, tak aby ludzi się mogli dowiedzieć kto ich dręczy po ciężkiej pracy. Skandal!
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Kolejny raz MZD popisało się geniuszem. Dodatkowe 10 minut stania w korku aby wyjechać w stronę Unisławia w popołudniowym szczycie. Radny który jest za to odpowiedzialny powinien zająć się czymś pożytecznym a nie utrudniać życie kierowcom. Zlikwidować to idiotyczne rondo powinno się już po pierwszym dniu tej symulacji.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.