
Po prawie 40 latach zniknie wąskie gardło pod Placem Pokoju Toruńskiego. Przeprowadzona w tunelu przebudowa pozwoli poprawić płynność ruchu kolejowego na ważnej lini, która wiedzie przez Toruń.
Spółka PKP PLK oraz Gmina Miasta Toruń pozyskały ponad 550 milionów złotych ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na projekt „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II”. Łączna wartość inwestycji to ponad 685 milionów złotych.
Wśród zadań, które zostaną zrealizowane dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych, są m.in. modernizacja mostu kolejowego, budowa kładki pieszo-rowerowej oraz remont linii kolejowej nr 353 na odcinku pomiędzy dworcami Toruń Wschodni i Toruń Miasto.
Jednym z elementów projektu BiT City II jest usunięcie tzw. wąskiego gardła w bramie kolejowej pod Placem Pokoju Toruńskiego, która stanowi pozostałość po wewnętrznym pierścieniu Twierdzy Toruń. Brama powstała w latach 1880–1885 na linii kolejowej prowadzącej z Torunia w kierunku Królewca i Malborka.
Od momentu elektryfikacji linii w 1987 roku w tym miejscu znajduje się tylko jeden tor kolejowy. Ma to związek z wysokimi kosztami prac adaptacyjnych, które były niezbędne do umieszczenia tam dwóch torów. Dlatego w ramach zaplanowanych robót planuje się przywrócenie dwutorowości w tunelu. Ten krok pozwoli zwiększyć przepustowość linii, która jest bardzo istotna, bowiem łączy m.in. Olsztyn z Poznaniem.
Modernizacja linii nr 353 między stacjami obejmie wymianę torów oraz sieci trakcyjnej na łącznej długości 8,5 km.
Procedury przetargowe na realizację zadań mają się rozpocząć w IV kwartale 2025 roku. Z kolei prace wystartują na początku 2026 roku. Wszystkie inwestycje mają zostać zrealizowane do połowy 2028 roku.
Warto wspomnieć, że aplikacja o środki z programu FENiKS to kontynuacja porozumienia z 2018 roku, kiedy to Gmina Miasta Toruń, PKP PLK i PKP S.A. parafowały dokument dotyczący projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II”. W ramach tej inicjatywy przeprowadzono już m.in. remonty dworców Toruń Miasto i Toruń Wschodni.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
jak zdarzy sie ze ktos srednicowke doprowadzi do porzadku ze zwezeniami to tez napiszecie ze to rewolucja? a wspomnicie wtedy o glupocie towarzysza prezydenta i bandy gawiedzi coto recoma i nogamy na niego glosowala? ;]
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
A nikt nie pomyśli że można by tą trasę kolejową puścić dalej w tym rowie. Kłopot na Polnej, Olsztyńskiej i przy Abisynia byłby rozwiązany. A nie jakieś wymysły z kosmosu o kaskadzie na Olsztyńskiej, to jest dopiero odlot. Niestety rządzą nami idioci na dodatek skłóceni między sobą.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
I znów kolejny idiotyzm...za te pieniądze możnaby było przeciągnąć całą magistralę kolejową przez nowy most na Wiśle puszczając kolej ul Wschodnią bezpośrednio w kierunku Olsztyna i zlikwidować cały trakt blokujący całe miasto. A po przystosowaniu mostu kolejowego przy okazji zyskalibyśmy "za darmo" nowy most drogowy. Już był taki pomysł ale został zablokowany przez Zalewskiego a nowy prezydent jeszcze rozbudowuje trakcję za nasze pieniądze...dramat
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.