
Samorząd województwa konsekwentnie rozwija i unowocześnia transport kolejowy. Kupuje zeroemisyjne, klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami elektryczne zespoły trakcyjne (w latach 2014-2023 łącznie 18 takich pociągów), rewitalizuje linie kolejowe i dworce. Przykładem jest rewitalizacja dworca w Tucholi.
– Konsekwentnie stawiamy na kolej – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Zależy nam na tym, aby odpowiadając na potrzeby mieszkańców rozwijać siatkę połączeń i modernizować tabor kolejowy, dlatego nie zwalniamy z remontami infrastruktury i zakupami. Chcemy zapewnić pasażerom wysoki standard i wygodę podróży.
Na realizację pasażerskich kolejowych połączeń regionalnych i dostęp do infrastruktury kolejowej samorząd województwa wydaje łącznie blisko 200 mln zł.
Od 11 grudnia wprowadzono dodatkową parę pociągów dziennie na trasie Toruń-Czernikowo (kursująca od poniedziałku do piątku). Szacunkowy roczny koszt utrzymania tej pary pociągów wyniesie blisko 540 tys. złotych. 40 procent tych kosztów pokryje samorząd województwa, reszta zostanie solidarnie sfinansowana przez samorządy miasta Torunia, powiatu toruńskiego oraz gmin Lubicz, Obrowo i Czernikowo.
Sukcesem województwa jest coraz większa liczba przemieszczających się na terenie regionu koleją – w ubiegłym roku pociągi przewiozły 6 mln osób, pierwszych trzech kwartałach tego 5,8 mln osób. W tym roku najprawdopodobniej przekroczymy 7 mln podróżnych.
W nowym kolejowym rozkładzie jazdy samorząd zwiększy liczbę połączeń i wymiar pracy eksploatacyjnej, a od września uruchomi pociągi Bydgoszcz-Ciechocinek i Toruń-Ciechocinek.
Na finansowanie regionalnych przewozów pasażerskich w przyszłym roku UM przeznaczy rekordowe 225 mln złotych. Oznacza to dodatkowe pociągi w nowym rozkładzie jazdy (w tym na liniach Toruń-Grudziądz i Bydgoszcz-Toruń), wzrost pracy eksploatacyjnej o 5 proc. ( do ponad 6 mln pociągokilometrów) i gwarantowaną wieloletnimi kontraktami waloryzację stawek przewozowych dla operatorów kolejowych (od 10 grudnia 2023 do 14 grudnia 2024 dla Arrivy RP 30,01 złotych i 26,84 złotych brutto na każdy pociągokilometr, dla Polregio 29,64 złotych i 31,06 złotych brutto).
Transport kolejowy – liczby:
Partnerem modułu jest Województwo Kujawsko-Pomorskie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Do Ciechocinka z Torunia pojadę pociągiem, super ????
Do chełmna by cos puścili
Autobus do Ciechocinka uruchomić z Świecia -Chełmno-Toruń- Ciechocinek w godzinach porannych i z Ciechocinka około obiadu powrót.
To w tym pociągu do Czernikowa nie kupuje się biletu ????że jego utrzymanie kosztuje 540 tys zł ???
Regionalne linie maja bardzo niskibpoziom samofinansowania i są nierentowne. Samorząd Województwa od lat dokłada do tego miliony albo Arrivie albo PKP PR