Reklama

Toruń zyska dogodny dojazd do A1. Tu powstanie nowy łącznik

Zaawansowanie prac projektowych dla budowy toruńskiego odcinka drogi ekspresowej S10 to już blisko 96 proc. Nadleśnictwo Gniewkowo rozpoczęło wycinkę na terenie przyszłego łącznika.

S10 Toruń - Bydgoszcz. Ruszyły prace na pierwszym odcinku

Budowa drogi ekspresowej S10 między Toruniem a Bydgoszczą to od lat jedna z najbardziej oczekiwanych przez kierowców inwestycji w naszym regionie. Zadanie zostało podzielone na cztery etapy: Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK 25, Emilianowo - Solec Kujawski, Solec Kujawski - Toruń Zachód oraz Toruń Zachód - Toruń Południe. Łączna długość to 50 km S10 i 5,4  km DK 25.

Bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował kilka dni temu, jak idą przygotowania do realizacji tego przedsięwzięcia. W listopadzie firma Intercor przejęła teren pod budowę pierwszego odcinka (pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe i Bydgoszcz Park Przemysłowy i DK 25). 

Trzy pozostałe odcinki czekają na ZRiD

Trzy pozostałe odcinki czekają na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Najdłuższy z nich: Solec Kujawski - Toruń Zachód o długości ponad 21 km - jest na końcowym etapie procedur wydawania tego dokumentu i ma szanse uzyskać ją jeszcze w tym kwartale. 

Wykonawca przygotowuje ostateczną wersję projektu wykonawczego, specyfikacji technicznych oraz czasowych organizacji ruchu. Zawierane są także umowy podwykonawcze oraz zatwierdzane materiały, które będą wykorzystywane przy budowie. W celu zapewnienia bezpiecznego transportu na DK10 w Małej Nieszawce pojawił się lewoskręt, którego celem będzie obsługa wyznaczonego tam placu składowego. 

Odcinek toruński - powstaną dwa węzły i łącznik z DK 91

Dla torunian bez wątpienia najważniejszy jest ostatni, czwarty odcinek. To 11,9 km pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe. Wniosek ZRID został złożony na początku kwietnia 2024 roku. Sześć miesięcy później wojewoda wydał postanowienie o wszczęciu postępowania dotyczącego tego dokumentu. W sumie inwestycja ma pochłonąć 340 mln zł.

W ramach przygotowań do rozpoczęcia tej części budowy ekspresówki już w ubiegłym roku zakończono rozbiórkę punktu poboru opłat w Czerniewicach przed wjazdem na autostradę A1. Ważnym i oczekiwanym dokumentem jest również postanowienie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy kończące procedurę ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Na razie nie wiadomo, kiedy zostanie on wydany. 

Wycinki pod budowę łącznika

Niemniej Nadleśnictwo Gniewkowo rozpoczęło już wycinkę na terenie przeznaczonym pod łącznik przyszłego węzła Toruń Czerniewice z obecną DK 91 w Toruniu. Zdjęcia pokazujące dotychczasowy efekt tych działań znajdziecie w naszej galerii pod tytułem newsa. Tam również mapki z przebiegiem tej nieco ponad 1,5 km trasy, dzięki której znacznie szybciej niż obecnie wiedziemy na autostradę. 

Inwestycja na toruńskim odcinki S 10 obejmuje przebudowę obecnych (Toruń Zachód, Toruń Południe) i budowę dwóch nowych węzłów - Toruń Podgórz i wspomniany Toruń Czerniewice. Istniejący odcinek ekspresówki, stanowiący południową obwodnicę Torunia, powstał niemal dwie dekady temu w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej z pasem rezerwy, która właśnie teraz zostanie wykorzystana do budowy przekroju 2x2, tj. dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu. 

Przebudowa układu drogowego w Toruniu

Spore inwestycje drogowe na lewobrzeżu zapowiada również nasze miasto. Jeszcze w zeszłym roku pisaliśmy na ototorun.pl o planach przebudowy lokalnych ciągów, które umożliwią lepsze połączenie tej części Torunia z budowaną ekspresówką. Obejmują one:

- przebudowę ul. Andersa dostosowując drogę do przeniesienia zwiększonego ruchu na wjeżdżających do Torunia od strony węzła Toruń Podgórz i wyprowadzając ten ruch na ul. Łódzką i dalej na most gen. Elżbiety Zawackiej.

- przebudowę skrzyżowania ulic Andersa i Drzymały ograniczając w ten sposób ruch przez Podgórz w kierunku mostu.

Na razie nie ma konkretnych informacji, kiedy mogą one zostać zrealizowane, ale w jednym z materiałów prezentujących Kierunki rozwoju przestrzennego Torunia na lata 2024-2029+, Urząd Miasta podkreśla, że przygotowanie połączenie węzła Toruń -Podgórz z resztą układu komunikacyjnego będzie kluczowe dla rozwoju tej części naszego miasta. Do tematu na pewno jeszcze wrócimy. Film, o którym piszemy, znajdziecie poniżej.

Autor: Arkadiusz Kobyliński

Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.

Aplikacja ototorun.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Sygnalista - niezalogowany 2025-01-25 10:26:02

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Most - niezalogowany 2025-01-26 16:59:58

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Caroll TRN - niezalogowany 2025-01-27 10:48:26

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    TomP - niezalogowany 2025-01-31 08:47:51

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo otoTorun.pl




Reklama
Wróć do