
Przystanek kolejowy Toruń Katarzynka funkcjonował niespełna miesiąc. Od blisko dwóch lat stacja jest wyłączona z użytku. Sytuacja ma ulec zmianie jeszcze w tym roku.
Przystanek Toruń Katarzynka powstał jako jeden z elementów rewitalizacji linii kolejowej 207 na odcinku Toruń - Chełmża. Stacja była gotowa jeszcze w 2022 roku, jednak pierwsi pasażerowie wsiedli do pociągów 3 września 2023 roku. Pociągi zatrzymywały się tam przez niespełna miesiąc, ponieważ postoje wstrzymano od 1 października.
Powodem tej decyzji był brak bezpiecznego dojścia do przystanku. Przykładowo, osoba wysiadająca z pociągu, która chciałaby dostać się na przystanek autobusowy Forteczna (oddalony o ok. 90 metrów od stacji), miała do wyboru: drogę o długości ok. 1,5 kilometra do najbliższego przejścia dla pieszych lub skrócenie sobie trasy poprzez niebezpieczne przejście przez DK 91.
- Obecna dopuszczalna prędkość pojazdów na drodze krajowej DK 91 w tym miejscu to 90 km/h. Po szczegółowej analizie tych okoliczności i uzasadnionych obawach o zdrowie oraz życie pasażerów podjęto decyzję o zaprzestaniu zatrzymań w najszybszym możliwym terminie określonym przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP PLK, tj. od 1 października - mówiła naszej redakcji we wrześniu 2023 roku rzeczniczka prasowa Arriva RP Joanna Parzniewska-Marcinkowska.
Powrót pociągów na stację Toruń Katarzynka już wkrótce może stać się faktem. Warunkiem ponownego uruchomienia przystanku była poprawa bezpieczeństwa pieszych oraz skomunikowanie peronu z istniejącą infrastrukturą. Jednym z elementów przebudowy DK 91 na wylocie z miasta była budowa przejścia dla pieszych przy rondzie u zbiegu ul. Grudziądzkiej i Strobanda.
Obecnie prace są już na ukończeniu. Dodatkowo Miejski Zarząd Dróg w Toruniu w najbliższym czasie planuje wykonać dojścia do stacji. Zakres robót obejmie m.in. budowę chodnika oraz przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną wzbudzaną.
Co ważne, nie jest to rozwiązanie docelowe. Magistrat, w podpisanym na początku tego roku porozumieniu z PKP PLK, zobowiązał się do budowy bezkolizyjnego przejścia dla pieszych w rejonie stacji. Najprawdopodobniej będzie to tunel. - To rozwiązanie tymczasowe, obowiązujące do czasu uciąglenia DK 91 do granicy administracyjnej miasta. Docelowo, zgodnie z porozumieniem, zaprojektujemy i wybudujemy bezkolizyjne podziemne przejście do peronu w terminie do 2030 roku - mówi Ireneusz Makowski, dyrektor MZD w Toruniu.
Jeśli nic się nie zmieni, pociągi powrócą na stację 14 grudnia. - Otrzymaliśmy potwierdzenie od Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu, że prace na DK 91 są na ukończeniu. W ciągu 2-3 miesięcy ma powstać ścieżka prowadząca od przystanku kolejowego Toruń Katarzynka do przejścia dla pieszych przy nowym rondzie. Jeśli nic się nie zmieni, od 14 grudnia 2025 roku pociągi Arriva będą zatrzymywać się na przystanku Toruń Katarzynka - mówi w rozmowie z ototorun.pl Joanna Parzniewska-Marcinkowska.
Stacja znajdzie się w rozkładzie wszystkich pociągów relacji Toruń Główny - Grudziądz Główny oraz Bydgoszcz Główna - Toruń Główny przez Chełmżę. Co ciekawe, przejazd ze stacji Toruń Katarzynka na dworzec Toruń Główny zajmuje około 10 minut.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
O jednostce armii radzieckiej mogą pamiętać tylko ruskie tępe pisobolszewicy tęskniące za ruskim mirem i komuną. Dla zdecydowanej reszty normalnych ludzi to nazwa jeżeli w ogóle kojarzona to z jarem - formą terenu
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.