
Znacznie wydłuży się termin przygotowań do przebudowy skrzyżowania drogi krajowej nr 15 i drogi wojewódzkiej nr 552 w podtoruńskim Grębocinie w gminie Lubicz. Bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał właśnie aneks z wybranym wykonawcą dokumentacji projektowej.
Na początku 2021 roku bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad po sporych perturbacjach i odwołaniu od wyników przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej, ostatecznie poinformował o wyborze wykonawcy, który zajmie się opracowaniem dokumentacji projektowej oraz sprawowaniem nadzoru autorskiego dla zadania pn.: „Rozbudowa skrzyżowania DK 15 i DW 552 w miejscowości Grębocin”.
Wartość umowy podpisanej z poznański biurem SD Projekt wyniosła ostatecznie 876 400 zł netto. W Specyfikacji Warunków Zamówienia drogowcy informowali, że zadanie zostało zakwalifikowane do realizacji w wyniku analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego, przeprowadzonej w GDDKiA. Efektem inwestycji - rozbudowy skrzyżowania - miała być likwidacja „lokalnego ograniczenia przepustowości i poprawa bezpieczeństwa ruchu
Dyrekcja wskazała też, że „przewiduje się budowę dwóch jezdni po dwa pasy ruchu na drodze krajowej nr 15 od granicy administracyjnej miasta Torunia, do skrzyżowania z ul. Nad Strugą w Grębocinie, w tym budowę skrzyżowania DK15 i DW 552.Przebudowa miała objąć niespełna 1,3-kilometrowy odcinek, a skrzyżowanie DK 15 i DW 552 znajduje się niemal w jego środku (na 245,250 kilometrze drogi krajowej nr 15).
Mieszkańcy Grębocina stanowczo zaprotestowali przeciwko takiemu rozwiązaniu i przedstawili szereg własnych propozycji. Mimo to w kwietniu zeszłego roku w tym miejscu pojawili się geodeci, którzy badali natężenie ruchu. Jak sytuacja wygląda obecnie?
Julian Drob, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA informuje, że opracowanie jest na etapie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, ale to potrwa. Postępowanie prowadzi Wójt Gminy Lubicz. Zgodnie z procedurami, niezbędne są stanowiska Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Toruniu. Gmina dopiero po otrzymaniu pełnej dokumentację od instytucji zewnętrznych, będzie mogła ogłosić konsultacje społeczne. Wówczas wójt będzie mógł wydać wspomnianą decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Tymczasem pojawiły się kolejne komplikacje. Jak udało się nam ustalić opracowanie dokumentacji projektowej mocno się opóźni. - Termin umowy z projektantem to koniec 2022 r., natomiast biuro złożyło wniosek o przedłużenie terminu o 9 miesięcy. W ostatnich dniach podpisaliśmy aneks, na mocy którego nowy termin dla tego zadania do 31 maja 2023 roku - informuje Julian Drob.
W tej sytuacji bardzo wątpliwe wydaje się, że prace na miejscu rozpoczną się zgodnie z zakładanym terminem, czyli w IV kwartale 2023 roku. Mimo to w połowie września przedstawiciele Stowarzyszenia "Mieszkańcy Grębocina" i Rada Sołecka Grębocin w towarzystwie Starosty Marka Olszewskiego spotkali się z dyrekcją bydgoskiego oddziału GDDKiA, aby przedstawić oczekiwania i postulaty mieszkańców wypracowane podczas konsultacji z mieszkańcami i dotyczące projektu przebudowy skrzyżowania DK 15 z DW 552. To kolejny już dowód zaangażowania lokalnej społeczności w tę sprawę i próby konstruktywnego podejścia do tematu
Autor: Arkadiusz Kobyliński
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Polub nas na Facebooku
Przeczytałeś właśnie artykuł na stronie www.ototorun.pl. To portal internetowy, który codziennie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Torunia i regionu. To doskonała witryna do wypromowania swojej marki czy firmy. Zaufało nam już wiele prestiżowych firm z naszego miasta. Jesteś zainteresowany reklamą? Napisz na e-mail: t.kaczynski@ototorun.pl lub zadzwoń - tel. 531 515 707.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Wójt zamiast angażować się w ten projekt spala energię urzędu w staraniach o most na Drwęcy w miejscu absolutnie skandalicznym (ścisły rezerwat!). Masz pan złych doradców, najpierw ten ZUK, a teraz i to.