
Zaledwie 16 proc. Amerykanów dowiaduje się o aktualnościach z kraju i ze świata z gazet, natomiast najważniejszym źródłem informacji jest internet i telewizja. Rola prasy na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie się zmienia i słabnie na korzyść nowoczesnych kanałów informacji. Jak wygląda to w Polsce? Czy podobny trend jest zauważalny także i w naszym kraju?
Badania Pew Research Center z 2018 roku przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych pokazały, że zaledwie 16 proc. Amerykanów wykorzystuje prasę jako swoje główne źródło informacji. Obywatele USA znacznie chętniej sięgają do telewizji, internetu czy radia. Udział poszczególnych mediów w rynku informacji w Stanach Zjednoczonych przedstawia się następująco:
Jeszcze w 2016 roku podział sił był nieco inny:
O regionalnych newsach Amerykanie dowiadują się głównie z lokalnych stacji telewizyjnych - 41 proc. wskazań, z internetu 37 proc. (15 proc. w social media, 23 proc. z portali newsowych), z gazet - 13 proc. oraz z radia - 8 proc. wskazań.
O schyłku popularności prasy za oceanem świadczy fakt, że tylko na przestrzeni jednej dekady, czyli od 2008 do 2018 roku, w redakcjach prasowych w USA zlikwidowano około 33 tys. miejsc pracy. Wzrosła natomiast liczba pracowników zatrudnianych w redakcjach mediów cyfrowych - o około 6,1 tys. osób.
Odzwierciedleniem tendencji zauważalnych w USA, związanych z zaufaniem do mediów i czerpaniem z nich informacji, jest sytuacja w naszym kraju. Z badania IBRiS przeprowadzonego dla „Rzeczpospolitej” wynika, że dla Polaków telewizja pozostaje głównym źródłem informacji o kraju i świecie. Ważnym źródłem jest również internet, zwłaszcza największe portale.
Wśród najważniejszych źródeł informacji w Polsce wymienić należy:
Wśród pozostałych mediów społecznościowych, z których Polacy pozyskują informacje, wymieniano: Twitter, Instagram czy Snapchat.
Niebagatelne znaczenie w zakresie preferencji rodzaju mediów, z jakich korzystają Polacy przy pozyskiwaniu aktualnych informacji o kraju i o świecie, ma oczywiście wiek ankietowanych. W grupie wiekowej 18-29 lat królują portale internetowe. Są one wskazywane przez 69 proc. ankietowanych jako źródło informacji o tym, co się dzieje, a na drugim miejscu z wynikiem 58 proc. jest Facebook. Na podium mieści się też telewizja, z której korzysta 32 proc. ankietowanych. Prasa w tej grupie wiekowej znajduje się wyraźnie w odwrocie. Korzysta z niej zaledwie 16 proc. najmłodszych respondentów. Młodzi często obecni są w sieci i korzystają swobodnie z internetu przy poszukiwaniu pożądanych informacji. Ułatwia to m.in. superszybka sieć, taka jak internet światłowodowy od UPC.
Kwestia ta zupełnie inaczej przedstawia się w grupie najstarszych osób biorących udział w ankiecie, czyli w grupie wiekowej 60-69 lat oraz powyżej 70 lat. Dla tych ludzi telewizja jest w 90 proc. przypadków najważniejszym medium, a internet ma zaledwie 20 proc. Radiu ufa 40 proc. seniorów, a telewizji 38 proc. Najmniejszym zaufaniem ankietowani z najstarszej grupy wiekowej obdarzają serwisy społecznościowe, którym ufa tylko 23 proc. badanych.
Można spodziewać się, że w perspektywie kolejnej dekady - z uwagi na malejącą liczbę czytelników - tradycyjnych czasopism i gazet będzie wydawanych coraz mniej (zarówno w Polsce, jak i na świecie). Rozwijać się za to będą media internetowe.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!