
Cztery warianty przebiegu drogi ekspresowej S10 przedstawiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Toruń znajduje się na dwóch z nich.
Szybko i bezpiecznie z Torunia do Warszawy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada przełomową inwestycję. Drogowcy przedstawili właśnie cztery możliwe korytarze dla trasy ekspresowej S10 i tzw. dużej obwodnicy Warszawy. Inwestycyjne przyspieszenie ma nastąpić przede wszystkim ze względu na planowany przez rząd Centralny Port Komunikacyjny.
Początkowym punktem w dwóch wariantach jest Toruń (szczegóły na mapie, która znajduje się poniżej). Jak informuje branżowy portal rynekinfrastryktury.pl, inwestycja zapewni szybkie połączenie z Warszawą, odciąży stolicę i skróci czas przejazdu dla jadących tranzytem przez centralna Polskę. Ma też przejąć ruch pojazdów ciężarowych z obecnego ciągu dróg DK50 i DK62 oraz zapewnić połączenie rejonu Warszawy z północno-zachodnim fragmentem Mazowsza i aglomeracją bydgosko-toruńską.
Na obecnym etapie drogowcy zaproponowali S10 i północną część OAW (obwodnica aglomeracyjna Warszawy) w klasie drogi ekspresowej (S 2x2, koło Warszawy 2x3 pasy ruchu) oraz południowy fragment OAW (od węzła Wiskitki na A2 do odcinka A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki) w klasie autostrady (A 2x3 pasy ruchu).
Oto cztery proponowane korytarze drogowe:
- wariant 1: A1 (Toruń - proponowany węzeł Grabowiec) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - OAW (opcja w sąsiedztwie m. Tłuszcz), o długości 380 km, z czego ok. 100 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 24,1 mld zł;
- wariant 2: A1 (Toruń - istniejący węzeł Lubicz) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (opcja nawiązująca do przebiegu DK50 i DK62 na południe od m. Wyszków), o długości 412 km, z czego ok. 110 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 26 mld zł;
- wariant 3: A1 (Włocławek - istniejący węzeł Włocławek Północ) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla Wariantu 1 z korektami w rejonie Sochaczewa i Piaseczna), o długości 362 km, z czego ok. 95 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 22,9 mld zł;
- wariant 4: A1 (Ciechocinek/Włocławek - proponowany węzeł Brudnowo) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla Wariantu 2 z korektami w rejonie Sochaczewa, Piaseczna i Wyszkowa), o długości 398 km, z czego ok. 105 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 25,4 mld zł.
Do realizacji inwestycji jeszcze daleka droga. Studium korytarzowe to najwcześniejszy etap. - Jesteśmy gotowi na dalsze prace w tym obszarze, aby za nie dłużej niż 10 lat nowa trasa S10 była gotowa - informuje GDDKiA. Przetarg w trybie "zaprojektuj i wybuduj" ma zostać ogłoszony w 2025 roku, a realizacja inwestycji zostanie przeprowadzona w latach 2026 - 2029.
(AM)
fot. GDDKiA
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Polub nas na Facebooku
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Zanim skończą budować nie będzie już "Ojca" i jego dziatek na wiejskiej więc po co
słuszna koncpecja
Las już jest wycięty,więc po co myślenie oczu o wariantach
Dobry pomysł, oby jak najszybciej wybudowali tą S10. Także odcinek S10 Toruń - Bydgoszcz ze zjazdem w Czerniewicach jest istotny. Myślę, że miasto powinno także bardzo aktywnie starać się aby jak najszybciej załatwić bezpłatną obwodnicę autostradową Torunia, aby cały przejazd Tirów wyeliminować z ulic Poznańskiej, Andersa, Mostu Zawadzkiej itd. Tak aby Tiry jechały na węzeł Lubicz i dalej autostradową obwodnicą na S10 i odwrotnie ..., oraz aby zmienić limit prędkości na Andersa z 70 km/godz. na 50 km/godz. jak było dawniej na odcinku od Zajazdu Stawki do Andersa/ Kniaziewicza , bo teraz to jest katastrofa taki hałas jest jak podnieśli ten limit ... tragedia , po co to zrobili ...,
Jeszcze stolice kraju, apostolską i Pentagon przenieśćcie do tego śmiesznego torunia i będzie ok. Żal!!!!!
Gdy zauważyłem nagłówek tego artykułu - tknęło mnie - nie będzie ujęty odcinek Toruń - Bydgoszcz. ... I miałem rację !. Celowo tak prowokacyjnie czy rzeczywiście kolejne rządy uważają że za Toruniem już tylko , pustynia lub nieprzebyte knieje , dzicy ludzie itd. ? Jedyne dotychczasowe rozwiązanie dla dalszych odcinków "dziesiątki" to jakieś "PPP" (partnerstwo publiczno-prywatne). Czyli co ? - Jeśli chcemy mieć porządną, bezpieczną drogę ? zrzućmy się !. Mieszkańcy Bydgoszczy, Piły, może Szczecina. Chyba że dla "warszawskich władz" Szczecin to już Deutschland ?.
Jestem z Włocławka ale w pełni zgadzam się z gość z Bydzi. Dużo jeżdżę po Polsce i z pełnym przekonaniem uważam,ze budowa S10 powinna być priorytetem. Przynajmniej odcinek z Torunia przez Bydgoszcz aż do Stargardu. Ruch jest tu większy niż na A1 a prawie 300 KM jeździ się jak po lokalnej drodze. Tak to można jechać góra 20km a nie przez pół Polski przy takim natężeniu ruchu.
I zgadzam się z kolegą z Bydgoszczy
Żeby szybciej do Rydzyka dotrzeć hehe
Wydaje się najlepszym możliwym rozwiązaniem opcja 4 która dzięki inwestycji odciąży węzeł Lubicz, pozwoli na rozwój Lipna i połączy lewą i prawą część województwa kujawsko-pomorskiego pomiędzy Toruniem, a Włocławkiem.
Dla Lipna najlepszy byłby wariant czerwony przy Lipnie i niebieski w Lubiczu ze zmianą w okolicach Czernikowa.
Węzeł w Grabowcu nie odciąży Lubicza gdyż 80% ruchu to ruch lokalny, a nie tranzytowy.
Z Grabowca nie będzie zjazdu do Torunia.
Węzeł w Lubiczu to jedyna szansa na zmniejszenie korków do Torunia. 2x2 pasy
Bardzo ważna cała trasa s10 od okolic wawy do Szczecina. Musi ona powstać. Jej brak jako szybkiej dwujezdniowej AŻ KOLE W OCZY NA MAPIE CAŁEJ EUROPY, WIDAĆ JEJ BRAK, PUSTKI I AŻ SIE PROSI BY BYŁA. Dołoży swym połączeniem ładną cegiełke do PKB całej Polski, pobudzi okolice tej trasy gospodarczo, oraz ukruci nieco Kulczykom ich monopol na A2.
Płock - obecnie brak dobrych dróg oraz połączeń kolejowych z Warszawą
Pierdu pirdu. Kuj.-pom.to skansen. W każdym województwie buduje się po kilka dróg szybkiego ruchu lub już się jeździ po nich. Bydgoszcz i Toruń są jedynymi miastami dwustołecznymi które nie mają połączenia tzw. eską lub autostradą. Zielona Góra i Gorzów już dawno śmigają eską. Nasz skansen wojewódzki. Nawet przepisy są inne. Trzecia liga szkoda że istnieje. Mam żal do siebie bo walczyłem o jego istnienie. Brak dróg powiatowych i gminnych dopełnia obrazu. Pow. Inowrocławski gm. Gniewkowo.
Zmieni się Władza w Warszawie i wszystko diabli wezmą .....CPK po co nam ...jest niedaleko w
Berlinie .... Wracamy do projektu Schetynówek chłopstwu muszą wystarczyć, PiS-iory zostawiły Polskę w ruinie....nie ma pieniędzy, nie ma pieniędzy, nie ma......
Najlepszy wariant 1 czerwony (węzeł Grabowiec). Wjazd do Torunia - wystarczy przejechać darmowym mostem A1 do jednego optymalnego węzła Rudak na S10 ( zamiast wezła Podgórz i pokręconego Czerniewice) i bezkolizyjnie w zamkniętym tunelu przez Piaski pod Włocławską i rondem Pileckiego prosto na nowy most.