
Często uważa się, że niechęć dziecka do uczenia się związana jest z brakiem motywacji czy wręcz z lenistwem. Jednak najnowsze odkrycia neuronaukowców wykazują, że może mieć to związek z tym, czy dziecko czuje się kompetentne w tym co robi w szkole, a za nielubienie odrabiania zadań domowych może być odpowiedzialny sam MÓZG!
Kompetencja to umiejętność robienia czegoś dobrze. Mózg każdego człowieka jest tak skonstruowany, że trafnie potrafi OCENIĆ nasze UMIEJĘTNOŚCI i ZDOLNOŚCI. To dzięki tej właściwości naszego mózgu podejmujemy decyzje dotyczące tego, co możemy, a czego nie możemy zrobić. Jest to związane z gęstością tkanki szarej w prawej brzuszno-przyśrodkowej korze przedczołowej.
Kompetencja jest tak ważna dla naszego mózgu, że dziecko, które nie potrafi opanować minimalnego poziomu sprawności w tym co robi, przeżywa zadania, które przed nim stoją, jako stresujące i nieprzyjemne a źródłem tych emocji jest sam... mózg.
Robienie czegoś, w czym nie czujemy się kompetentni, wymaga znacznie większego wysiłku. To z kolei wpływa na pewne rejony mózgu (przedni zakręt obręczy i grzbietowe prążkowie), które automatycznie OCENIAJĄ, ile pracy będzie wymagało zadanie (na przykład nauka do sprawdzianu) i ROZSTRZYGAJĄ, czy TO NAM SIĘ OPŁACA ROBIĆ.
Nasze mózgi są tak bardzo wrażliwe na marnotrawstwo wysiłku, że aktywnie próbują temu zapobiegać, ZMIENIAJĄC NASZE MYŚLENIE o zadaniu. Mózg tak bardzo nie lubi, kiedy wkładamy wysiłek w coś, co nie przynosi spodziewanych rezultatów, że w budzi w nas NEGATYWNE UCZUCIA, do tego co mamy do zrobienia!
Jeżeli na widok jakiegoś zadania zdarzyło ci się powiedzieć w duchu: "Nie chce mi się tego robić", to teraz już wiesz dlaczego. I nie ma to nic wspólnego z lenistwem. Jeżeli dziecko nie chce się uczyć, nie lubi czytać, stresuje się na matematyce, może to oznaczać, że nie czuje się kompetentne (nie posiada wysokich umiejętności) i jego własny mózg zniechęca je do uczenia się tego, z czym ma problemy, bo ocenia, że wiąże się to ze zbyt dużym wysiłkiem.
Działa to również w drugą stronę - dzieci kompetentne, to znaczy potrafiące szybko zapamiętywać, sprawnie czytać, dobrze rozumować i myśleć matematycznie, mniej wysiłku wkładają w osiąganie sukcesów, dlatego najczęściej LUBIĄ się uczyć, przeżywają POZYTYWNE EMOCJE z tym związane i w efekcie czują się SZCZĘŚLIWSZE w szkole. Czyż to nie jest zadziwiające, że sam mózg reguluje te emocje?
Pracowitość i motywacja do nauki oraz przyjemność i szczęście przeżywane w szkole ściśle związane są z WYSOKIMI KOMPETENCJAMI, czyli UMIEJĘTNOŚCIAMI naszych dzieci w zakresie tego, co robią w szkole. Należą do nich między innymi: umiejętność szybkiego zapamiętywania, biegłego czytania czy umiejętność myślenia matematycznego ???? - dlatego warto je rozwijać u swoich pociech.
Wszystkie te kompetencje rozwijamy na kursach: "Mądre Dziecko", "Uczeń z Charakterem", "Nastolatek z Klasą" oraz "Mistrzowie Matematyki" w Akademii Nauki. Wykorzystujemy najnowsze zdobycze neuronauk, dzięki czemu dzieci uczą się szybko, wkładają w naukę mniej wysiłku i czerpią z niej więcej radości!
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Polub nas na Facebooku
Przeczytałeś właśnie artykuł na stronie www.ototorun.pl. To portal internetowy, który codziennie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Torunia i regionu. To doskonała witryna do wypromowania swojej marki czy firmy. Zaufało nam już wiele prestiżowych firm z naszego miasta. Jesteś zainteresowany reklamą? Napisz na e-mail: t.kaczynski@ototorun.pl lub zadzwoń - tel. 531 515 707.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!