
Toruń ma zyskać nową linię tramwajową, która będzie wiodła do nowoczesnej zajezdni. Ten ruch ma się przyczynić do rozwoju terenów po dawnym zakładzie.
Od lat władze Torunia przymierzały się do budowy nowej zajezdni tramwajowej. Pod uwagę brano kilka punktów na mapie miasta - tereny przy Olsztyńskiej, nieopodal Elany, po Polchemie i działki przy Legionów. Wybór padł na ostatnią lokalizację. Przy okazji budowy linii tramwajowej na osiedle JAR wykonano nawet rozjazd torów w kierunku planowanej zajezdni.
Prezydent Paweł Gulewski podjął decyzję o zmianie lokalizacji przyszłej zajezdni. Ogromne hale mają powstać w południowej części obszarów zajmowanych obecnie przez Aeroklub Pomorski, a więc za Motoareną. Miasto posiada tam blisko 25 hektarów terenu. W przyszłości zbudowana tam będzie także zajezdnia autobusowa.
Do zajezdni tramwajowej ma wieść nowa linia tramwajowa, która będzie biegła od pętli Motoarena pasem rozdzielającym jezdnie Szosy Bydgoskiej, przez Pera Jonssona. Dalej skręci na północny-zachód wzdłuż planowanej w tym miejscu nowej drogi. Ten ruch zdaniem prezydenta Gulewskiego ma ożywić opuszczoną część miasta.
- To są odważne decyzje, ale będą otwierały te tereny i czyniły bardziej atrakcyjnymi pod inwestycje zarówno ze strony Gminy Miasta Toruń, ale przede wszystkim podmiotów prywatnych. Udaje się nam zasłyszeć głosy, że przedsiębiorcy, którzy wstrzymywali się z zakupem terenów w tej części, wiedzą doskonale o planach miasta i już te inwestycje zaczynają podejmować. To w zasadzie jedyny rezerwuar terenów, gdzie powinniśmy się skupić przez najbliższe lata - powiedział w Radiu Toruń prezydent Paweł Gulewski.
Nowa linia tramwajowa ma mieć długość 1,6 kilometra. Jak ustalił portal transport-publiczny.pl, wzdłuż trasy mają znaleźć się trzy przystanki. Co ważne, tramwaje w przyszłości mogą dojeżdżać także do Portu Drzewnego. - Ewentualne przedłużenie torowiska od nowej zajezdni do Portu Drzewnego będzie realizowane w zależności od pozyskania dodatkowych środków – powiedział portalowi transport-publiczny.pl prezydent miasta.
Paweł Gulewski przekazał portalowi, że tereny, na których dziś działa zajezdnia autobusowa przy Legionów oraz te, gdzie miała znaleźć się nowa zajezdnia tramwajowa zostaną przeznaczone pod zabudowę wielorodzinną.
Inwestycja zakładająca budowę nowej linii tramwajowej oraz nowoczesnej zajezdni ma zostać sfinansowana ze środków unijnych z programu FEnIKS. Toruń ma zagwarantowane 180 milionów złotych z programu FEnIKS na transport miejski.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Nowa linia na opustoszałych terenach, co za nonsens. Kolejna bzdura jest budowania lini na terenach gdzie jest ich najwięcej. Cały zachód Torunia ma najlepsza insfrcatrukture j, ale widocznie nowy Pan Budyń inwestuje tam skąd pochodzi. A co z linią na największe osiedle czyli rubinkowo, następnie Olsztynka, Bielawy no i nieszczęsne lewobrzeże.
Na Rubinkowie tak jak na legionów boją się tramwaju
Od lewobrzeża to ty się odpiepsz dosyć już tych molochòw deweloperów wszystko najlepiej zalać betonem nam tu jest dobrze !!!
Ty masz pojęcie chłopie co Ty piszesz??? Nie wiesz,nie znasz się to się nieufzielaj....
I do tego jakiś debil dostaje do debilnego artykułu 15 nic nie przedstawiających zdjęć. Trawa tramwaj trawa tory. Co za żenada
Kretynie to przebieg trasy. Myślenice widać nie jest twoją mocną stroną xd
Czyli teraz hałasujący rozjazd na legionów jest nikomu niepotrzebny i tylko budzi mieszkańców?
Tramwaj powinien wrócić na Wrzosy.
Te kilka lat gdy tam był nie oznacza że powinien tam wrócić
Należałoby połączyć pętle Elany z Olimpijską i po drodze, gdzie dużo wolnych terenów zbudować zajezdnię. Przynajmniej tramwaje woziłyby ludzi, a nie powietrze za motoarenę. Co za brak gospodarności nowego prezydenta. Do tego brak linii na Wrzosy i tramwajów na lewobrzeżu, ale to już temat dla nowego prezydenta, który zmieni obecnego za 4 lata. Obecny prowadzi dialogi zamiast pracować...
Idz na prezydenta. Serio. Masz mój głos.
Kiedy mieszkańcy Skarpy będą mogli dojechać bezpośrednio tramwajem do Elany?
A nie mogą tam dojechać autobusem 25?
Przecież pytał o tramwaj. Czytanie ze zrozumieniem boli?
Nigdy.
Jak ma tam autobus to po co budować tramwaj przez łąki?
Najlepsza decyzja p.Gulewskiego prócz zamknięcia bulwaru dla ruchu samochodowego w weekendy.Zaleski sobie niech pobuduje pod domem zajezdnię tramwajową z łomoczącymi tramwajami Pesy.Zaplacil za brak wsłuchiwania się w głos mieszkańców sromotną klęską w wyborach.Tylko Panie prezydencie teraz proszę o zlecenie MZK likwidację tych rozjazdów przy Legionów o które tak walą te nieszczęsne, ciężkie wynalazki bydgoskie.Żeby dać choć trochę ulgi mieszkańcom osiedla szczególnie wieczorami i wczesnymi porankami.
Bardzo dobrze, ze bulwar zamkniety. To bylo najgorsze co moze byc ruch pieszy zintensyfikowany i ruch samochodowy.
25 jeździ pon. - pt. od 6.00 - 16.00
A po co po 16 jechać do Elany?
Pierwszy kurs jest przed 5 a ostatni po 17
Robić linie na pustkowie, fajnie. Może w autobusy zainwestuj Paweł bo Częstotliwość jest bardzo kiepska. Fajnie jakbyś sobie przypomniał o lewobrzeżu.
Pomysł ma dużo super plusów: -grunty jedne z najtańszych w Toruniu, -ciężko było sprzedać teren bo śmierdzi od oczyszczalni ścieków -Motoarena,często potrzebuje dodatkowej komunikacji -teren będzie lepiej skominikowany więc powstanie Estate Toruń zachodni, nowe hipermarkety, już było wiele firm które chciały to zrobić ale widocznie połączenia KM nie było więc po co się pchać na pustynie. - teren na Legionów jest mega dużo wart więc miasto zarobi na sprzedaży pod bloki a na budowe zajezdni dostanie 80% dofinansowania z UE -Jeśli KO/PO wyegzekwuje od Rydzyka pieniądze które niesłusznie dostał to Państwo przejmie teren i będzie tam teren UMK więc wtedy będzie trzeba pociągnąć tam linie ale to fantazja.
Estate torun zachodni :)))) skończy jak outlet bydgoszcz wschodnia
Na siłę szukają gdzie by tu tramwaj pociągnąć... Ewidentnie jakiś lokalny dygnitarz zainwestował w "koparki" do budowy torowisk, łapówki dałby chętnie a ostanie zlecenie od miasta było bardzo opłacalne. A może by tak zacząć od połączenia DWORCA głównego z miastem. Tak po prostu, jak w normalnych miastach. I tramwaje jeżdżące co 5-7 minut a nie co kilkadziesiąt. Prowincjonalna megalomania tramwajowa a żyje się w Toruniu dużo gorzej niż w wielkiej Warszawie.
Tramwaje jeżdżące co 5 czy 7 minut ? Na głowę upadłeś ??? Tramwaj ma jeździć średnio co 20 minut a po godz. 21 co 40, bo na tyle nas tylko stać.
Nie po 21 ale już po 18. Na szczęście od przyszłego tygodnia nastąpi wielka zmiana i do godziny 20 tramwaje będą jeździły ze zwiększoną częstotliwością co pół godziny
Właśnie, najpierw tramwaj z dworca głównego pod dworzec miasto, a później dalej na lewobrzeże, w którą stronę to już w zależności co wybiorą tamtejsi mieszkańcy.
Czyli z lewobrzeża pod dworzec miasto i potem znów na lewobrzeże?
Tramwaje to jest taki trochę bezsens, idealnie by było mieć trolejbusy hybrydowe, które mogą trochę przejechać na baterii. Infrastruktura dla tramwaju jest bardzo kosztowna, jak coś się stanie na torach to wszystkie stoją, są dosyć głośne.
Od lat to wszystkim powtarzam. Trolejbus to doskonałe rozwiązanie.
I koniecznie buspasy
Słupsk zrezygnował z trolejbusów w 1997.
A może to chodzi tylko o to żeby tereny obecnej zajezdni, proponowanej na legionów i autobusowej oddać deweloperom? Bo wożenie powietrza z miasta za motoarene autobusami o tramwajami wydaje się nieopłacalne. Dziś np autobus 20 wyjeżdża z zajezdni prosto na trasę, tak samo tramwaje. Policzmy ile to będzie pustych kilometrów i godzin kierowców i motorniczych.
Teraz np. trójka zaczyna kurs po nocnym postoju na pętli Motoarena, więc ewentualnie będzie zaczynać kursowanie jakiś kilometr dalej.
Ok trójka tak. A reszta tramwajow? A wszystkie linie autobusowe? Dodatkowo kursy "do zajezdni" obsługiwały po drodze szereg osiedli. A teraz do zajezdni pojedzie kto?
Tak samo dwójka, za to jedynka, piątka i szóstka z Olimpijskiej. Zamiast na Koniuchy szereg autobusów zjedzie do nowej zajezdnia przez inne osiedla,np Chełmińskie, Bielany...
Tramwaje to głupota koło rynku ul chełmińskiej .Trwa wysoka kto to wymyślił trwałe może lepiej było małe niskie kwiaty niezapominajki a nie trawa bambusowa co ktoś został nagrodę ogrodnik kasę a ulica wysoka trawa że nie widać tramwaju czy jedzie .To głupota a jak będzie śnieg będzie zaspa na 2 m.Jak nie których jest 1cm i 20cm.Moze wyżej .Trzeba wykopać to głupota tak blisko rynku tramwaj zaraz rowerzyści i trwaj i tak wysoka trawa .Co za diabeł jak będzie wypadek niech skarży technika gospodarki terenowej inżyniera i tego co popisał ten plan na ulicy chemiskiej przy Rynku. To wielka duży błąd budowlany jest za ciasno .
Z tego co pamiętam, to Castorama chciała przedłużyć linie tramwajową , żeby był łatwiejszy dostęp dla klientów, ale ówczesny dyktator miał swoje wizje na Toruń. Zajezdnia jest potrzebna, ale most jest potrzebniejszy jeśli nie chcemy wdychać spalin z zakorkowanych ulic. I przydałby się system nadzorujący światła... Chyba ostatnie duże miasto w którym każde skrzyżowanie działa jak chcial remontujący
Powinni połączyć pętle Olimpijska z tą przy Elanie i na pustych terenach koło Agata Meble wybudować zajezdnię tramwajowo autobusową
tam wlasnie pierwotnie byla planowana w latach 80-90
A moze skoro jest Jar utramwajowiony to by warto pomyslec ,ze Wrzosy ciagle sa zapomniane, ze tam tez miesxkaja ludzie i tez potrzebny jedt dojazd do szkół, szpitala, domostw...
Prostsze ,lotnisko do przeniesienia w rejon Kociewskiej,Polnej lub Starotoruńska ,tereny po lotnisku do przetargu pod zabudowę wielorodzinną .Wówczas wskazana lokalizacja ma sens