Andrzej Duda i Karol Nawrocki przyjechali na uroczystości do kościoła w Toruniu

24 marca w kościele ojca Tadeusza Rydzyka w Porcie Drzewnym w Toruniu odbyła się uroczystość z okazji Narodowego Dnia Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką. W wydarzeniu wzięli udział prezydent Polski Andrzej Duda oraz kandydat obywatelski na prezydenta Karol Nawrocki.

Dzień Pamięci w Toruniu

Uroczystości w kaplicy Sanktuarium NMP Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II w Toruniu rozpoczął gospodarz - ojciec Tadeusz Rydzyk, który przywitał między innymi prezydenta Polski Andrzeja Dudę czy - jak go nazwał - "niezmordowanego" Karola Nawrockiego, kandydata obywatelskiego na prezydenta Polski. Do naszego miasta dotarła także wiceambasador Izraela w Polsce Bosmat Baruch.

W trakcie uroczystości zostały odsłonięte kolejne nazwiska Polaków, których zamordowano za ratowanie Żydów. Aktualnie w toruńskiej kaplicy umieszczonych jest ponad 1200 nazwisk bohaterów sprzed 80 lat.

- Nam, ludziom urodzonym po wojnie, trudno jest nie tylko zrozumieć, ale także wyobrazić. Jak mogło dojść do czegoś takiego? Jak mogło dojść do takiej zbrodni? Polacy znaleźli się wtedy w pułapce. Z jednej strony na ich oczach zabierano i mordowano ich żydowskich sąsiadów. Z drugiej strony Niemcy zdecydowali się wprowadzić karę śmierci za pomoc Żydom - mówił dziś w Toruniu Andrzej Duda.

Karol Nawrocki agitował w kościele

Głos podczas wydarzenia zabrał również prezes Instytutu Pamięci Narodowej Karol Nawrocki. W trakcie przemówienia dał jednak do zrozumienia, że jest kandydatem na prezydenta Polski i wykorzystał uroczystości do agitacji politycznej.

- Walka o pamięć wciąż trwa. Musimy być przygotowani do jej prowadzenia. W wielu instytucjach państwa polskiego nasi bohaterowie znikają. Znikają w podstawie programowej, zniknęli w Muzeum II WŚ, którego przez wiele lat byłem dyrektorem. Rodzina Ulmów wciąż tam jest, ale jest to wynikiem procesu sądowego w wolnej Polsce. My wciąż musimy walczyć o narodową pamięć i prawdę o nas samych i naszej tożsamości i wspólnotowej myśli kim jesteśmy i kim chcemy pozostać - mówił Karol Nawrocki, kandydat na prezydenta Polski.

Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów

Przypomnijmy, że Narodowy Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką został ustanowiony przez prezydenta Andrzeja Dudę w 2018 roku. Data jest symboliczna - 24 marca 1944 roku Niemcy zamordowali w Markowej rodzinę Ulmów, która ukrywała polską rodzinę Żydów z rodzin Didnerów, Grünfeldów i Goldmanów.

Autor: Filip Sobczak

Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.

Aplikacja ototorun.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: TV Trwam Aktualizacja: 25/03/2025 12:50

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2025-03-24 13:33:27

    Zgadza się. Niemcy masowo mordowali żydów i co z tego ? Nam w Polsce do dziś to się czkawką odbija a Niemcy świetnie sobie żyją w dostatku. Chyba coś tutaj jest nie tak ? Zaraz przypominają mi się słowa W. Churchilla, że Niemcy należy bombardować co 50 lat, tak profilaktycznie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Zbig - niezalogowany 2025-03-24 14:40:30

    Gościu, precyzyjniej rzecz ujmując to mordowali faszyści. Nie wszyscy Niemcy to faszyści... Wg Twojgo nazewnictwa Polacy to...wymyśl sobie co chcesz ale w takich sprawach powinno być precyzyjnie.

    • Zgłoś wpis
  • Do zbig - niezalogowany 2025-03-24 16:25:26

    Faszyzm był we Włoszech, w Niemczech był nazizm. Jeśli morderców nazwiesz nazistami, nie zmienia faktu, że to byli Niemcy. Nazywajmy rzeczy po imieniu, Niemcy mordowali Polaków, Żydzi też byli Polakami, mieli polskie obywatelstwo.

    • Zgłoś wpis
  • wnuk - niezalogowany 2025-03-24 19:21:28

    Oczywiście, że "coś tu jest nie tak", grubo NIE TAK! Wszystko, co dotyczy Jedwabnego jest w naszym kraju totalnie zakłamane, takie zwykłe, psychologiczne WYPARCIE. Oczywiście, zaraz na mój wpis rzucą się "narodowi patrioci", ale, szanowni Rodacy, w Jedwabnem Polacy spici przez Szwabów samogonem jak przysłowiowe wieprze najpierw wykopali wielki dół, a potem wrzucali tam swoich żydowskich sąsiadów, strzelając do nich, polewając benzyną i podpalając ruszające się jeszcze ofiary. Dookoła dołu stali faszyści, rechotali, zachęcali do dalszej masakry, filmowali i fotografowali, a polaczki, uwijali się jak mrówki. To jest haniebny incydent naszej fantastycznej historii i przyznanie się do tego, jakoś nam, Polakom nawet do głowy nie przychodzi. Na pytanie: skąd to wiem, odpowiadam: to są informacje od mojego dziadka, mieszkańca Jedwabnego, który widział ten dramat na własne oczy, więc proszę sobie oszczędzić wyzwisk!

    • Zgłoś wpis
  • Baśnie i bajki wnuka - niezalogowany 2025-03-25 08:56:31

    Wnuku uwierzę w twoją relację gdy pokażesz metryki urodzenia ojca i dziadka lub dowody na zamieszki wanie w Jedwabnym. Za dużo jest oszustów aby wierzyć na słowo. Są dowody i zeznania innych świadków, że zrobili to tylko Niemcy. Natomiast dół pod lufą też byś kopał Wnuku.

    • Zgłoś wpis
  • podpis - niezalogowany 2025-03-25 11:46:52

    Pogromy i masowe morderstwa wykonane przez hitlerowcow: 1. Masowe mordy na Żydach (Holokaust): Masowe egzekucje Einsatzgruppen (1941–1944); Akcja Reinhardt (1942–1943); Obozy zagłady – Auschwitz-Birkenau (ok. 1,1 mln ofiar), Treblinka (ok. 800 tys.), Majdanek, Chełmno, Sobibór; Getta i ich likwidacja – np. likwidacja getta w Warszawie (1943), Białymstoku, Wilnie, Lwowie. 2. Masowe mordy na ludności polskiej: Rzeź Woli (sierpień 1944) (60 tys ofier); Pacyfikacja Zamojszczyzny (1942–1943) ; Palmiry (1939–1941) (2 tys ofiar); Zbrodnia w Piaśnicy (1939 - 12 tys ofiar); Pacyfikacje wsi – np. Michniów (1943), Sochy (1943), Szczecyn (1944), Wola Ostrowiecka (1943). 3. Masowe mordy na ludności radzieckiej: Egzekucje jeńców wojennych (1941–1945) - ok 3 mln ofiar; Blokada Leningradu (1941–1944) ok 800 tys ofiar; 4. Ludobójstwo Romów (Porajmos): Zagłada Romów w Auschwitz-Birkenau (2 sierpnia 1944) 4 tys ofier jednej nocy; Egzekucje na froncie wschodnim (1941–1944); Deportacje i mordy w obozach koncentracyjnych – m.in. Ravensbrück, Mauthausen, Dachau. Liczba ofiar to dziesiatki milionów osob, dokonanych przez ludzi którzy w wybrali i 90% wspierali swojego Fuhrera Masowe morderstwa wykonane przez polakow podczas 2WS: Pogrom w Jedwabnem (10 lipca 1941) – ok. 300–1600 Żydów zamordowanych przez miejscowych Polaków (spaleni w stodole). Niemcy byli inspiratorami i obecni na miejscu. Pogrom w Wąsoszu (5 lipca 1941) – od 100 do 250 Żydów zamordowanych przez Polaków. Pogrom w Szczuczynie (25–27 czerwca 1941) – kilkuset Żydów zamordowanych, głównie kijami i nożami. Pogrom w Kolnie (jednocześnie z Jedwabnem, lipiec 1941) – zamordowano kilkadziesiąt Żydów. W większości tych pogromów Polacy byli sprawcami, ale działania te miały miejsce pod okupacją niemiecką, w kontekście antysowieckiej i antyżydowskiej propagandy III Rzeszy. Innymi słowy grupa głupiego i pijanego polskiego elementu dała sie podpuścić Niemcom, pewnie za obietnice że cos skapnie z rabunku majatku po żydach. Czy ci ludziej maja sie czegos wstydzic? absolutnie tak i zasluguja na wyrazy największego potępienia. Czy rzutuje to jako na nas jako narodowość? Absolutnie nie. Przypadki mordów i pogromów dokonanych przez Polaków, nie była to polityka rządu RP na uchodźstwie ani Polskiego Państwa Podziemnego. W okupowanej Polsce za pomoc Żydom groziła kara śmierci, a mimo to tysiące Polaków ratowało Żydów (Polska ma największą liczbę Sprawiedliwych wśród Narodów Świata – ponad 7 tys.). Zbrodnie Polaków podczas II wojny światowej były incydentalne w porównaniu do działań Niemców czy ZSRR, ale miały miejsce i warto o nich pamiętać w kontekście całej wojny. Ale "nowoczesna" lewa mysl narodowa zawsze będze krzyczała - "ale polacy przecież też są źli...".

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Tadeusz Batyr - niezalogowany 2025-03-24 13:41:09

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Ateiści gdzie pieprz rośnie - niezalogowany 2025-03-25 09:56:52

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    jkk - niezalogowany 2025-03-24 14:17:19

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • ,big - niezalogowany 2025-03-24 14:46:15

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Icek - niezalogowany 2025-03-24 17:13:48

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Zbig - niezalogowany 2025-03-24 17:19:56

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    • Zgłoś wpis
  • Icek - niezalogowany 2025-03-24 18:12:42

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    • Zgłoś wpis
  • Aleś mądry i taki wrażliwy - niezalogowany 2025-03-25 09:59:28

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Zbig - niezalogowany 2025-03-24 17:17:49

    Za wszelką cenę usilujesz Gościu wmówić mi,że Niemcy mordowali kogo się dało. A ja nadal obstaję, że mordowali faszyści. Subtelna jest różnica między faszystami a nazistami... ale sprzeczał na ten temat się nie będę. Nie wolno w dyskusji używać ogólników bo nie odpowiadają one zazwyczaj prawdzie. Kolega Pana Dudy to kandydat Obywatelski. Obywatele to Ty i ja ale nie jest On moim kandydatem. Słusznie zatem by było gdyby określił się tak jak jest czyli to kandydat PiS-u.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Na marsa - niezalogowany 2025-03-25 10:07:18

    Panie zbigu, za Hitlerem stało ca. 90procent społeczeństwa niemieckiego i gwałcili, kradli, mordowali jak i gdzie się dało. Słusznie ktoś napisał, co mówił Churchil, ja uważam aby wysłać na zasiedlenie Marsa. Niech wykażą swoją pracowitość, pomysłowość bez grabież innych narodów. Zresztą ruskich z nimi jak się tak kochają i rozumieją.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Edek - niezalogowany 2025-03-24 19:21:43

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Tadeusz - niezalogowany 2025-03-24 19:58:40

    Rydzykowy szaniec w Porcie Drzewnym, to jest miejsce haniebnych czynności i agitacji. Oczywiście, zjeżdżają tam różne polityczne cudaki, tacy według zasady swój swojemu krzywdy nie zrobi. To jest absolutny tygiel wszelkiego zła, gdzie ciągną różne ciemne typy z piekła rodem. Rydzyk zabrał się za popieranie Nowogrodzkiego i laudację odczytał nieudolnie z kartki, dostarczonej mu przez sztab wyborczy tego dresiarza o jakimś nieświeżym wyglądzie i cynicznym, bezczelnym, fałszywym uśmieszku Bazyliszka. A, Rydz, dla kasy jest w stanie pokumać się nawet z Belzebubem, królem piekieł. Ten sabat z niby ważnym martyrologicznym przekazem był cynicznym spektaklem politycznej prostytucji! Tfu!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Jesteś durny - niezalogowany 2025-03-25 09:00:42

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    np. Wandzia inna - niezalogowany 2025-03-24 22:39:35

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Karolew Nawrockajew - niezalogowany 2025-03-25 14:01:59

    Kampanijna agitacja na trupach. Rozmodlone pisobolszewickie trupojady. Nawet swoich kobiet z zawałem nie oszczędzą

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Ty sowietikus - niezalogowany 2025-03-25 17:58:19

    Sam żeś bolszewik

    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Wróć do