Katarzyna Złotowska: Każdy pacjent jest indywidualną jednostką

Zdrowie, Katarzyna Złotowska Każdy pacjent indywidualną jednostką - zdjęcie, fotografia
Tomasz Kaczyński 19/06/2019 10:39

- Chcemy, by możliwe było wykonywanie lepszej jakości badań i efektywniejsze leczenie oraz diagnozowanie.  Uczymy, jak zorganizować proces przy aktualnych zasobach, gdy wiemy, jak wygląda obecna sytuacja - brakuje lekarzy i pielęgniarek. Mówimy też, w jaki sposób, dzięki tym samym zasobom medycznym, przeprowadzić np. nie pięć, lecz siedem operacji - mówi Katarzyna Złotowska z "Lean hospitals".

„Oto Toruń”: Skąd pomysł, żeby zorganizować sympozjum medyczne Lean Healthcare właśnie tu, w Toruniu?

Katarzyna Złotowska: Jestem w Toruniu nowa – wcześniej mieszkałam i pracowałam w Poznaniu. Jakiś czas temu postanowiłam przenieść się do Torunia, bardzo mi się tu podoba. Do tej pory nie znałam tego miasta od strony codziennego funkcjonowania. Stwierdziłam, że jest ono świetnie położone, w centrum Polski, co pozwala zorganizować konferencję, na którą bez problemu przyjadą osoby z Warszawy, Bydgoszczy czy z Gdańska. Poza tym bardzo spodobał mi się budynek Business Link Toruń Toruński Inkubator Technologiczny AIP. Świetne miejsce na organizację kreatywnych spotkań.

Jak to się stało, że zainteresowałaś się lean management?

Z wykształcenia jestem inżynierem produkcji. Ktoś mógłby zapytać: jak inżynier produkcji może usprawniać pracę szpitali? Tymczasem inżynieria jest ściśle powiązana z analizą procesu, z technologią wytwarzania  i z zarządzaniem jakością. To właśnie jakość stała się moją pasją, która później przerodziła się w zainteresowania związane z  uszczuplaniem systemów, czyli tzw. lean management. Moja mama pracuje w branży medycznej. Zarządzając placówkami medycznymi, napotykała na pewne problemy i nie do końca wiedziała, jak je rozwiązać. Zauważyłam wówczas, że z niektórymi z tych sytuacji można by poradzić sobie dzięki narzędziom, które pochodzą ze środowiska produkcyjnego.

Czyli zamiast doglądać produkcji w fabryce, Ty przyjrzałaś się temu, co się dzieje na SOR-ach i w szpitalach.

Tak, zastosowałam podobne techniki i podejście. Dość sporo pracy zajęło mi przełożenie pewnych rozwiązań i narzędzi na sektor ochrony zdrowia, który jest dość niejednolity. To usługa, nie ma tu mowy o produkcji masowej. Każdy pacjent jest indywidualną jednostką, która posiada zmienne wymagania i oczekiwania. Mimo tej samej choroby, u różnych pacjentów proces leczenia może przebiegać inaczej.

O jakie problemy z branży medycznej jesteś pytana najczęściej?

Przede wszystkim jak skrócić czas oczekiwania pacjenta nie tyle na wizytę, co na realizację usługi medycznej. Jest to dość szeroko omawiany temat, z którymi wiąże się wiele pytań i mało odpowiedzi. Podejście lean management polega na tym, by usprawnić przepływ pacjenta w procesie. Ważne, żeby nie pojawiały się błędy, powtórne badania, oczekiwanie bo to też przekłada się na dodatkowe koszty dla placówki i w pewien sposób obciąża budżet państwa.

Czyli ty racjonalizujesz te procesy.

Tak. Niektórzy błędnie myślą, że celem lean management jest zwolnienie pracowników czy skrócenie całego procesu. Zupełnie się z tym nie zgadzam. Jest wręcz przeciwnie – cel lean managment to maksymalizacja efektywności procesów przy wykorzystaniu tych samych zasobów. Chcemy, by możliwe było wykonywanie lepszej jakości badań i efektywniejsze leczenie oraz diagnozowanie.  Uczymy, jak zorganizować proces przy aktualnych zasobach, gdy wiemy, jak wygląda obecna sytuacja - brakuje lekarzy i pielęgniarek. Mówimy też, w jaki sposób, dzięki tym samym zasobom medycznym, przeprowadzić np. nie pięć, lecz siedem operacji. To zależy od bloku operacyjnego, od tego, jak zarządzamy czasem, jak organizujemy różne czynności. My jesteśmy od tego, by najpierw przeprowadzić analizy i dokonać pewnych obserwacji. Oczywiście współpracujemy ze specjalistami z danego oddziału czy placówki, aby później zaproponować rozwiązania, które będą przeznaczone dla tego konkretnego miejsca. Kolejnym etapem jest wdrażanie zmian. Problemów jest wiele, ale trzeba zacząć od jednego.

Czy Twoja praca łączy się ściśle z nowoczesnymi technologiami? One również optymalizują czas pracy.

Jak najbardziej tak. Ale nie można myśleć, że placówka, która posiada najnowocześniejszy sprzęt medyczny, nie boryka się z trudnościami. Każda placówka ma problemy organizacyjne, niezależnie od tego, czy pracujemy na starym czy nowym sprzęcie. Wszystko zależy od systemu zarządzania, jaki obowiązuje w placówce. Liczy się kultura pracy, organizacja, relacje z pracownikami, to, jak oni postrzegają swoją pracę, dlaczego ją wykonują i co jest ich celem. Jednak taka reorganizacja nie uda się bez wsparcia i zaangażowania kierownictwa.

Czy placówki medyczne, chociażby te w Toruniu, spełniają standardy nowoczesnych procedur? Czy mają zoptymalizowane procesy diagnozowania oraz leczenia?

Oczywiście nie odwiedziłam wszystkich placówek w Toruniu, ale jak najbardziej trzeba być dumnym z tego, co już osiągnęliśmy. Liczba osób obecnych na sympozjum pokazała, że ludzie są zainteresowani tym tematem. Osoby zaangażowane w warsztaty były bardzo otwarte na dyskusję, na wymianę poglądów i doświadczeń. zadawały dużo pytań. Cieszymy się, że jest zainteresowanie, że jesteśmy na tym samym poziomie komunikacji i możemy w pełni oddać się dyskusji. Jeżeli pojawiają się jakieś pytania, to staramy się na nie odpowiedzieć. Co do nowoczesnych procedur, to duże znaczenie ma technologia, która usprawnia kontakt z pacjentem czy poprawia podejmowanie decyzji na temat procesu leczenia oraz diagnozy pacjenta. Na sympozjum była okazja poznania dwóch firm, które zajmują się tym od strony technologicznej. Jedną z nich jest MEDAPP. To polska firma, która rozwija najnowocześniejsze technologie. MEDAPP wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość do przeprowadzenia analizy scenariuszy np. zabiegu operacyjnego. Przez rozpoczęciem prawdziwego zabiegu lekarze mogą założyć okulary HOLOSENS i, na podstawie wyników tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego pacjenta, zobaczyć serce w wymiarze. Mają więc możliwość przeprowadzenia symulacji zabiegu. Dzięki temu wiedzą, jaki scenariusz przyjąć, i zmniejszają tym samym ryzyko jakichkolwiek powikłań zdrowotnych czy śmierci pacjenta.

Jak wiele placówek medycznych zwraca się do Ciebie z prośbą o zdiagnozowanie ich problemów organizacyjnych lub technologicznych w Polsce oraz za granicą?

Kilkanaście placówek. Na razie jest to temat dość niszowy. Nie wszystkie podmioty mają świadomość, że takie podejście, zmiana systemu zarządzania i wdrożenie pewnych narzędzi może usprawnić działalność placówki. Czasami nie trzeba kupować specjalistycznego sprzętu. My skupiamy się przede wszystkim na zmianie organizacji pracy i działania. Bardzo ważne jest zaangażowanie pracowników i stworzenie takich standardów, które usprawnią pracę, i spowodują, że za każdym razem jakość będzie na tym samym poziomie. Nie może być tak, że jeśli zabieg wykonują różne zespoły, to raz jest on przeprowadzany lepiej, raz gorzej. Można więc powiedzieć, że walczę o jakość obsługi pacjentów. Również mamy zapytania od firm zagranicznych, które np. projektując szpitale w Mumbaju chciały się dowiedzieć jak zaprojektować pomieszczenia zgodnie z zasadami lean management by infrastruktura również wspierała efektywny przepływ pacjenta w procesie. Nasze rozwiązania poprawiają nie tylko ergonomię pracy, lecz również jakość pobytu pacjenta w placówce medycznej.

W restauracji hotelu Filmar rozmawiał Tomasz Kaczyński.

Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Polub nas na Facebooku

Reklama

lean hospitals, katarzyna złotowska - komentarze opinie

  • Fred - niezalogowany 2019-06-19 13:50:05

    Ciekawe podejście do tematu

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ototorun.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Oto Media Filip Sobczak z siedzibą w Toruń 87-100, Szosa Chełmińska 26/602

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"