Iwona Michałek: Funkcja wychowawcza szkoły wzrasta

Partie Polityczne, Iwona Michałek Funkcja wychowawcza szkoły wzrasta - zdjęcie, fotografia
Tomasz Kaczyński 10/09/2019 11:51

– Uważam, że funkcja wychowawcza szkoły wzrasta i będzie wzrastała, w związku z tym, co się dzieje, w związku z tym, jakie problemy mają dzieci i młodzież, w jakiej kondycji jest rodzina – mówi w wywiadzie dla "Oto Toruń" Iwona Michałek, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej.

„Oto Toruń”: Pani Minister, 1 lipca została Pani sekretarzem stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i pełnomocnikiem rządu ds. wspierania wychowawczej funkcji szkoły. To obciążenie czy wyzwanie? Ministerstwo Edukacji jest obecnie pod ostrzałem w związku z kumulacją roczników. 

Iwona Michałek: Na pewno jest to dla mnie duże wyzwanie. Czy obciążenie? Trochę na pewno też, dlatego że, oprócz poselskich działań dla Torunia i okręgu, muszę wziąć pod uwagę pracę w Warszawie, w ministerstwie. Jest naprawdę dużo rzeczy do zrobienia.

Skąd się wzięła ta nominacja?

Pan premier Mateusz Morawiecki dostrzegł moje doświadczenie w zakresie pracy z młodzieżą. Przez wiele lat zajmowałam się również nadzorem pedagogicznym. Pracowałam w Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy oraz w delegaturze toruńskiej. Jestem nauczycielem, który przeszedł absolutnie wszystkie szczeble.

Jak wykonywane przez Panią czynności będą przekładać się na to, co będzie się działo w szkołach? 

Gdy pan premier Mateusz Morawiecki powierzał mi to stanowisko, widział mnie w roli osoby, która wie, w jaki sposób szkoła powinna wspierać rodziców pod względem wychowawczym. Przez wiele lat pełniłam funkcję rzecznika praw ucznia, wobec tego znane są mi różne problemy wychowawcze. Oczywiście chciałabym bardzo, żeby moja działalność trwała jak najdłużej, ale zobaczymy, jak to się potoczy. Obecnie mam przed sobą trzy cele. Pierwszym z nich jest zdiagnozowanie przepisów prawnych dotyczących wspierania funkcji szkoły, które są rozrzucone w różnych miejscach - w ustawach, w rozporządzeniach. Niektóre są martwe, część jest dobrze napisana, część trochę mniej. Są takie, które budzą wątpliwości. Moim zadaniem jest praca nad sferą tych przepisów. Po drugie pan premier w maju powołał okrągłe stoły. Funkcjonowały one również w czerwcu i teraz w sierpniu rozpoczęły się ponownie. Podczas tych spotkań rozmawiano o kwestiach wychowawczych. Wiemy, jakie problemy najczęściej się powtarzały. Ja zajmuję się organizacją okrągłych stołów w regionie. 

Ostatnio sporo się mówi o tym, że szkoła ma niewielki wpływ na wychowanie młodzieży.

Nie zgadzam się z tym. Szkoła ma ogromny wpływ. Uważam, że funkcja wychowawcza szkoły wzrasta i będzie wzrastała, w związku z tym, co się dzieje, w związku z tym, jakie problemy mają dzieci i młodzież, w jakiej kondycji jest rodzina. Dlatego musimy zastanowić się nad tym, jaki kierunek powinniśmy obrać, czy to, co w tej chwili znajduje się w przepisach prawnych, jest wystarczające, czy trzeba coś zmienić. Trzeba rozmawiać na ten temat z różnymi środowiskami. Dlatego w Toruniu odbywają się okrągłe stoły. Zapraszam na te spotkania osoby z różnych grup – rodziców, nauczycieli, przedstawicieli instytucji, które wspierają szkoły, a więc poradni psychologiczno-pedagogicznych. Są też obecne osoby z Wydziału Ochrony Ludności, profesorowie z uczelni, przedstawiciele Kuratorium Oświaty oraz miasta. Chcemy rozmawiać. Spotkania nie odbywają się w bardzo licznym gronie, bo w tłumie trudno się rozmawia i  trudno wypracować jakieś stanowisko.

Niekiedy rodzice wypisują się z funkcji wychowawczej. Dużo pracują – rozumiem to, bo ja też dużo pracuję. Niektórzy jednak traktują szkołę jak przechowalnię. Rodzice przywożą dziecko do szkoły o 8, odbierają o 17. Choć często zdarza się tak, że to wcale nie ci najbardziej zapracowani rodzice postępują w ten sposób, lecz rodziny, w których np. mama nie pracuje. Nie powinniśmy jednak na to narzekać, bo tak jest i tak będzie. Szkoła musi więc wspierać rodziców w funkcji wychowawczej, a nauczyciele powinno posiadać więcej umiejętności wychowawczych. Bardzo bym chciała, żeby fakt, iż w szkole zatrudniony jest pedagog czy psycholog, nie tłumaczył szkoły. Moim marzeniem jest, aby każdy z nauczycieli miał tyle umiejętności komunikacyjnych, by mógł wspierać wychowawcę. Chciałabym, żeby nauczyciele przedmiotowi czuli, że ich rola na języku polskim, matematyce czy innym przedmiocie jest bardzo ważna i nie kończy się tylko na przekazywaniu informacji. 

W szkołach zajmowała się Pani również tematem tolerancji. Czy godzi się Pani na coś takiego, by różne eksternistyczne, skrajne organizacje penetrowały szkołę, by współpracowały z nią i prowadziły prelekcje uświadamiające?

Uważam, że szkoła powinna być tolerancyjna dla różności. Natomiast jestem przeciwna wchodzeniu jakichkolwiek eksternistycznych organizacji do szkół. Szkoła nie jest od tego, by pozwalać na takie rzeczy. Wszystkie decyzje dotyczące jakichkolwiek zajęć dodatkowych powinien podejmować rodzic. Kontakt szkoły z rodzicem musi być w tym przypadku bardzo ścisły. 

Czy współczesna polska szkoła jest tolerancyjna? Czy zasady tolerancji są w niej wystarczająco pielęgnowane?

Zawsze trzeba dużo mówić o tolerancji. Czy mówi się o tym wystarczająco? Tego nie jestem w stanie powiedzieć. Myślę, że polska szkoła jest tolerancyjna. Oczywiście zdarzają się sytuacje skrajne, ale to też zależy od człowieka. Natomiast jeśli pyta pan o system, to jest on tolerancyjny. Absolutnie jestem za tolerancją, jeśli mowa o kolorze skóry, pochodzeniu, światopoglądzie. To chyba jeden z ważniejszych celów szkoły.

Czy zna Pani osobiście Ministra Edukacji, Dariusza Piontkowskiego?

Tak, znamy się z panem ministrem od czterech lat. Pracowałam w Komisji Edukacji, on był w niej  wiceprzewodniczącym. Musieliśmy współpracować i bardzo dobrze to wspominam. Gdy była procedowana ustawa 2.0, zależało mi na tym, by bez problemów przeszła ona przez Sejm. Pamiętam, że wówczas bardzo dobrze współpracowało mi się z panem Dariuszem Piontkowskim. Mamy pozytywny kontakt. Kiedy zaczęłam organizować okrągłe stoły w całej Polsce, to pan minister bardzo się ucieszył. Wydaje mi się, że jest on również dobrze oceniany przez media. To wyważony człowiek, nie ma w sobie złych emocji. Sądzę, że to odpowiednia osoba na tym miejscu.

Ma Pani duże doświadczenie jako biolog. Wśród młodych ludzi jest dużo zachowań proekologicznych. Czy w kwestiach dotyczących wychowawczej roli szkoły uwzględni Pani również ochronę środowiska? Czy świadomość uczniów na ten temat da się poprawić? 

Oczywiście, trzeba to robić nieustannie. Z wykształcenia jestem hydrobiologiem. Oczywiście ekologia jest mi bliska, sama staram się żyć zgodnie z naturą, choć nie zawsze to się udaje. Chciałabym, aby ekologii było w szkole więcej. Mam nadzieję, że również w tej mojej trudnej działce wychowawczej da się tę kwestię uwzględnić. 

Czy wśród tych licznych obowiązków starcza Pani czasu na pasję motocyklową?

Na pasję nie starcza mi zbyt wiele czasu, udało mi się jednak w tym roku wziąć udział w ekstremalnej   wyprawie na Kaukaz. A niedawno dowiedziałam się, że prezes naszego stowarzyszenia planuje w przyszłym roku pojechać do Maroka. Na tę wyprawę na pewno się wybieram. Jestem w zarządzie motocyklowego stowarzyszenia pomocy Polakom za granicą Wschód-Zachód. Te rajdy umożliwiają nam zebranie pieniędzy na stypendia, które fundujemy młodzieży ze Wschodu, studiującej w Polsce. 

Rozmawiał Tomasz Kaczyński.

Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Polub nas na Facebooku

Reklama

Iwona Michałek: Funkcja wychowawcza szkoły wzrasta komentarze opinie

  • Greg - niezalogowany 2019-09-10 15:20:31

    Odpowiednia osoba na odpowiednim miejscu

  • gość 2019-09-10 21:53:19

    szkoda ze z PiS

  • Gość - niezalogowany 2019-09-11 12:06:21

    Co ta Pani zrobiła konkretnie do tej pory? Funkcja wychowawcza szkoły?? Rodzice są od wychowywania.

  • gość 2019-09-15 20:32:16

    Do redaktora
    "Czy godzi się Pani na coś takiego, by różne eksternistyczne, skrajne organizacje penetrowały szkołę, by współpracowały z nią i prowadziły prelekcje uświadamiające?"
    Może te prelekcje uświadamiające wziąć w cudzysłów?

  • Elwira - niezalogowany 2019-09-15 21:27:12

    Cześć mili panowie, z tej strony Elwira 25 lat. Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowane osoby zapraszam do kontaktu. Więcej moich zdjęć można zobaczyć - http://wyspakobiet.eu/elwira25

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Praca magisterska licencjat

Pracami tego typu zajmuję się od lat. Właściwie zawodowo. Zawsze staram się aby były jak najlepsze. Podchodzę do tego w sposób profesjonalny..


Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ototorun.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Oto Media Filip Sobczak z siedzibą w Toruń 87-100, Szosa Chełmińska 26/602

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"